Zurück zur letzten Seite                    Zur Startseite des Verlages

 

Bonatz, Shehan

"Reality perception, identity and violence in American film. A study of David Lynch’s Lost Highway and David Cronenberg’s eXistenZ"

[= Hochschulschriften, Bd. 3], trafo verlag 2005, 157 S., ISBN 3-89626-416-8, 29,80 EUR

 

  => Lieferanfrage

 

Zu den Rezensionen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In der postmodernen Gesellschaft wird Realität täglich konstruiert, im Film und Fernsehen, im Video, in Videospielen und in Werbespots. Die Medien spiegeln die Realität, erzeugen Simulationen und Doppelgänger und manipulieren damit die Realitätswahrnehmung ihrer Konsumenten. Eine objektive Realität gibt es nicht mehr, nur noch die subjektive Wahrnehmung und Interpretation. Auf dieser Basis wird die Identität konstruiert, die aufgrund der Unsicherheit häufig gespalten und instabil ist. Die Identitätssuche wird zur Suche nach dem „Realen“. Gewalt hat einen wichtigen Status, denn in einer gewalttätigen Gesellschaft kann sie das Überleben absichern und der Kontrolle anderer dienen. Lynch und Cronenberg liefern unterschiedliche Versionen der postmodernen Gesellschaft, der Position des Individuums, der Medien und des Künstlers darin. Doch ihre Protagonisten sitzen beide in selbstkreierten Gefängnissen fest und sind nicht fähig auszubrechen. Anhand ihrer Filme Lost Highway und eXistenZ diskutiere ich Realitätswahrnehmung, Identität und Gewalt im postmodernen Film und ziehe Rückschlüsse auf unsere Gesellschaft.

In postmodern society reality is being constructed everyday, in film, on television, on video, in video games and in advertisements. Media reflects reality, constructs simulations and doppelgangers thereby manipulating the reality perception of its consumers. Objective reality does not exist anymore, instead we perceive reality subjectively and have to interpret it ourselves. Identity is constructed on this basis and owing to this insecurity is often fragmented and unstable. Identity search becomes a search for the “real”. Violence has an important function in a violent society, it can ensure survival and grant power. Lynch and Cronenberg portray postmodern society, the position of the individual, the media and the artist differently. But both protagonists are locked up in a self-created prison unable to escape. Based on a discussion of their films Lost Highway and eXistenZ I examine reality perception, identity and violence in postmodern film drawing conclusions about society.

 

Contents

 

Introduction 7

 

 

I. Reality perception, identity, violence, Lynch and Cronenberg: a theoretical basis 15

 

Postmodern Society 15

Identity as a point of orientation in a chaotic world 18

Reality perception 22 Settings at the brim of the world: Lynchville and the Cronenbergion universe 26

A culture of violence 32

Fragments of society 43

 

 

II. Reality perception in postmodern films: looking for the real in an unreal world 39

 

Signs from the real world pervading fictional reality 47

More real than the real: the society of the spectacle 51

The double on the screen: the pervasion of reality 57

Ordering reality: the videos in Lost Highway and the games in eXistenZ 60

Processed world: the power of the media 68

Information and knowledge: means of gaining power and creating dependence 71

 

 

III. Identity: a fragile concept 75

 

Communication: love and friendship in a world of illusions 75

Communication barriers: isolation and interaction 77

The mind-body dualism: the loss of the security of the body 83

The process of finding your identity: the death experience in art and in reality 93

Endless mirrors: Identity and memory 97

Desires, pornography, power: the male identity and the monstrous feminine 99

Social construction of identity: the external identity 103

 

 

IV. Violence: a postmodern form of expression 107

 

Violent pictures from the real world and haunting images: the world and the screen 107

Symbols in a lost world: empty spaces filled with violence looking for a meaning 117

 

 

Conclusion 121

 

Endnotes 123

 

Reality graph 135

 

Bibliography 137

 

Filmography 151

 

Abbreviations 153

 

Deutsche Zusammenfassung 155

 

Über die Autorin 157